Pierwszym pytaniem, na które musimy sobie odpowiedzieć to, co tak na prawdę potrzebuję: e-sklep, czy może katalog produktów?
Katalog produktów to uproszczona wersja sklepu internetowego. Podstawową cechą odróżniającą katalog od e-sklepu jest brak możliwości bezpośredniego nabycia towaru ze strony WWW, a jedynie możliwość zapoznania się z asortymentem. Kupujący zapoznawszy się z ofertą wypełnia na stronie odpowiedni formularz, w którym zaznacza jaki produkt i w jakiej ilości go interesuje, zostawia również swoje dane kontaktowe. Sprzedający kontaktuje się z zainteresowaną osobą i dopiero wówczas uzgadniają szczegóły transakcji.
Sklep internetowy działa inaczej - za pośrednictwem „koszyka” pozwala na zakup produktu bez kontaktu ze sprzedawcą. Dzięki temu osoba prowadząca e-sklep ogranicza swoją prace tylko do wysłania zakupionego przez kupującego towaru.
Tu pojawia się pytanie, po co katalog produktów skoro e-sklep tak upraszcza naszą pracę?
Otóż nie każdy towar nadaje się do sprzedaży za pośrednictwem e-sklepu. Dobrym przykładem są materiały budowlane i trudności związane z kosztami wysyłki czy transportem. Kolejnym doskonałym przykładem jest sprzedaż rzeczy tworzonych na indywidualne zamówienie i kwestia reklamacji. Sprzedający poprzez sklep internetowy musi przestrzegać regulaminu, w którym zawarte są prawa konsumenta. Kupujący na mocy regulaminu ma prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość. Na taką decyzję ma 10 dni. Ten termin liczy się od wydania rzeczy (np. dostarczenia przesyłki), a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi - od dnia jaj zawarcia.
Kolejnym ważnym pytaniem, na które musimy sobie odpowiedzieć jest, co chcemy sprzedawać w naszym e-sklepie? Z przeprowadzonych badań wynika, że w Internecie najlepiej sprzedają się:
• odzież
• książki
• kosmetyki
• sprzęt RTV i komputerowy
• muzyka
Należy jednak pamiętać, że te branże zdominowane są przez duże firmy, które sprzedają ogromne ilości danego produktu, mają dobre ceny wynegocjowane z wydawcami i producentami. Z takimi firmami nie wygramy ceną, promocjami ani bogactwem asortymentu. Nie warto więc otwierać kolejnej standardowej księgarni internetowej, czy sklepu ze sprzętem RTV i AGD. Wybierajmy więc produkty niszowe, oryginalne, skierowane do indywidualnego odbiorcy, które możemy sprzedawać z wysoką marżą, ale ceną nadal atrakcyjna dla kupującego.
Kiedy mamy pewność, że potrzebujemy stworzyć sklep internetowy i wiemy co chcemy w nim sprzedawać, musimy się zastanowić jaki rodzaj sklepu potrzebujemy.
Obecnie mamy dwie alternatywy: sklepy działające w modelu SaaS i sklepy, które uruchamiamy na własnych serwerach WWW. Obecnie najpopularniejszym i najlepszym rozwiązaniem są platformy hostowane czyli e-sklepy oparte na modelu SaaS (ang. Software as a Service- Oprogramowanie jako usługa). Na ogół są to usługi działające na zasadzie opłat abonamentowych. Zaletami takiego rozwiązania są:
-ciągła optymalizacja oprogramowania
-hosting i wsparcie techniczne otrzymujemy od firmy, z którą współpracujemy
-podstawową wersję sklepu można uruchomić w bardzo szybkim czasie
-niski koszt prowadzenia sklepu
Jeśli chcemy, żeby nasz sklep generował zyski, przyciągał uwagę i zachęcał klientów do ponownych odwiedzin oraz zakupów powinniśmy zadbać o następujące rzeczy.
Usability czyli użyteczność e-sklepu. Usability to dziedzina e-marketingu zajmująca się ergonomią i funkcjonalnością aplikacji internetowych, które sprowadzają się do:
• intuicyjnej nawigacji
• łatwości skanowania w odnajdowaniu informacji
• znalezienia zrozumiałej dla użytkownika komunikacji
Guru użyteczności Jakob Nielsen pisze o pięciu najważniejszych elementach usability:
- Learnability – jak łatwo jest użytkownikom wykonać podstawowe zadanie podczas pierwszego kontaktu z serwisem?
- Efficiency – jak szybko zadania wykonuje użytkownik, który już zna serwis?
- Memorability – jak szybko użytkownik może osiągnąć biegłość w posługiwaniu się serwisem po dłuższej nieobecności w serwisie?
- Errors – jak wiele błędów popełniają użytkownicy, jak błędy te są komunikowane oraz w jakim czasie i jak użytkownicy mogą poradzić sobie z nimi?
- Satisfaction: czy użytkownicy lubią używać serwisu?
Oczywiście takich elementów można wypunktować wiele.
Należy pamiętać także o odnalezieniu złotego środka pomiędzy ilością funkcji a łatwością posługiwania się. Użytkownicy nie będą zadowoleni z bardzo ergonomicznej aplikacji, jeśli nie będą mogli wykonać w niej pożądanych działań. Z badań przeprowadzonych przez ekspertów wynika, że wydając około 10% budżetu projektu na działania usability, zyskujemy około 135% efektywniejszy produkt.
Innym ważnym elementem wpływającym na zadowolenie i przywiązanie klienta do naszego e-sklepu jest program lojalnościowy (ang. loyalty program) czyli długotrwałe działanie marketingowe mające na celu budowanie oraz podtrzymywanie pozytywnych relacji z wybranymi, najbardziej atrakcyjnymi dla nas klientami. Prawidłowo zaplanowana strategia programu lojalnościowego pozwala zwiększyć sprzedaż produktu przy zachowaniu stosunkowo niskich kosztów innych form promocji czy reklamy. Doskonałym przykładem systemu lojalnościowego są rabaty i promocje dla stałych klientów.
Przedstawione powyżej wskazówki to tylko niektóre elementy mające wpływ na sukces i prężny rozwój naszego e-sklepu. Chcąc mieć pewność, że nasz sklep będzie profesjonalny, interesujący dla kupujących, a także - co równie ważne – bezpieczny, powinniśmy współpracować z profesjonalnymi firmami mającymi duże doświadczenie w tworzeniu tego typu platform sprzedażowych. Firma Telvinet posiada ogromne doświadczenie w tworzeniu sklepów internetowych, dysponuje własną zaawansowaną platforma sprzedażową TiShop. Pracownicy firmy Telvinet poprzez liczne szkolenia, śledzenie trendów, ale i również przez ciągły kontakt z przedsiębiorcami prowadzącymi e-sklepy, stale podnoszą swoje kwalifikacje i poszerzają wiedzę z dziedziny budowy i użyteczności sklepów internetowych. Zapraszamy do współpracy.
Marcin S.